Project in de kijker: Stadskantoor Aarschot
In dit artikel zetten we een eerste project in de kijker! Eentje dat werd geleid door onze voormalig medewerker Dirk, voor hij met pensioen ging. Met trots voerden we in 2016-2019 de renovatiewerken uit van het stadskantoor van Aarschot. Onze bestuurder Paul vertelt over het project.
De vraag van Stad Aarschot
“Vroeger waren alle diensten binnen het stadskantoor van Aarschot verspreid over verschillende verdiepen. Om de efficiëntie van hun werking te verhogen, wilde de stad alle burgercontacten van de verschillende afdelingen centraliseren op de begane grond.”
Efficiënte flows en unieke concepten
“In de eerste fase van het project, pakten we de benedenverdieping aan. Ons doel: de oorspronkelijke ruimtelijke kwaliteiten van het gebouw weer naar de voorgrond brengen. Nadat we de volledige verdieping stripten, kwam er weer ruimte voor een ontvangstbalie, wachtruimte en loketten. Hierbij was de flow belangrijk. Een mooie uitdaging op het vlak van ‘Where beauty meets purpose’.”
De flow ziet eruit als volgt:
- een stadsbewoner komt binnen;
- meldt zich aan bij de balie en krijgt een wachtrijnummer;
- neemt plaats in de zithoek waar de wachtrij- en loketnummers worden weergegeven op een scherm;
- wordt afgeroepen en begeeft zich naar het juiste loket;
- verlaat het gebouw.
“Naast het voorstel voor de nieuwe inrichting van de begane grond, leverden we een voorstel op om ook de voorgevel van het gebouw te vernieuwen. Het leek ons namelijk logischer dat als je de kantoren op de verdiepingen aanpakt, je tegelijk ook inzet op het verduurzamen van de gevel.”
“De gevel werd een uniek concept. Aangezien het kantoor het kloppende hart van de stad vormt, stemden we het ontwerp hierop af. We plaatsten lamellen die een cardiogram voorstellen en als het ware het koppend hart van de bewoners voorstelt. Bovendien kregen de ramen een speciaal spiegeleffect, die de stad weerspiegelen. Een mooi resultaat!”
“Naarmate het project vorderde, groeide er bij Stad Aarschot almaar meer vertrouwen in de samenwerking met ons. Zo veel zelfs, dat we toestemming kregen voor een derde fase van het project: de vernieuwing van de overige verdiepingen. Van meubels, kleuren tot inrichting.”
“Dit project kwam tot stand in samenwerking met Groep Infrabo die de studie van de technieken voor zijn rekening nam.”
Uitdagingen
“De grootste uitdaging gedurende dit project was het faseren van de werken op een manier die de werking van het stadskantoor niet belemmerden. In goed overleg met de klant, werd het hele project op een vlotte manier afgewerkt.”
Laat uw project ontwerpen GDesign Architecten
Zelf ontdekken wat wij voor u kunnen betekenen? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek en wij helpen u graag verder.